نکته: برای کسب اطلاعات بیشتر از این محصول بر روی قسمت دانلود کلیک و بخشی هایی از این کتاب را بصورت pdf دریافت نماییید
مراجع بزرگ تقلید معتقدند مسائلی را که غالبا انسان به آن ها احتیاج دارد , واجب است یاد بگیرد . قلمرو احکام تنها مسائل عبادی و معاملاتی و خانوادگی نیست . بلکه شامل کلیه دستورات عملی اسلام می گردد; همانگونه که حضرت امام خمینی رحمة الله علیه فرمودند :" هیچ موضوع حیاتی نیست که اسلام تکلیفی برای آن نداشته باشد."
کتاب حاضر که دربردارنده پاسخ های کوتاه به سوالات شرعی و احکام مبتلابه است در جهت سهولت دسترسی عموم تنظیم و تدوین گردیده است و تلاش بر آن بوده , که پاسخ ها به صورت کوتاه و صریح و روشن و به دور از اصطلاحات فقهی تنظیم گردد تا بتواند مورد استفاده همگان واقع شود .
ابن مجموعه مطابق با نظر پنج تن از مراجع معظم تقلید حضرات آیات عظام :
حاج شیخ محمد تقی بهجت رحمة الله علیه , حاج میرزا جواد تبریزی رحمة الله علیه , حاج سید علی خامنه ای حفظه الله ,حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی حفظه الله, حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی رحمة الله علیه در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد .
در استفاده از این کتاب نکات زیر قابل توجه است :در مسائل مورد اتفاق نام مراجع معظم ذکر نشده است .در پاسخ هایی که فتاوای سه نفر از مراجع یکسان بوده ابتدا پاسخ مشترک و سپس فتاوای دیگر با ذکر نام آمده است و اگر هر پنج فتوا در قسمتی از مسئله یکسان و در بخشی اختلاف داشته , ابتدا نظر مشترک ذکر شده و سپس به قسمت مورد اختلاف اشاره شده است .
در بخشی از این کتاب می خوانیم :
شروع سن تکلیف در دختران دقیقا چند سال و چنذ ماه بعذ از تولد آنهاست ؟سن تکلیف دختران اتمام نه سال قمری است که تقریبا مطابق با هشت سال و نه ماه و سی و دو روز شمسی است.
به چه دلیل تقلید واجب است ؟ لزوم تقلید با رجوع به متخصص مساله ای عقلی است و هرکس با اندکی دقت درمی یابدکه در هر امری از جمله امور دینی باید به متخصص و کارشناس آن علم مراجعه کرد و آیه شریفه (فسألو اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون ); " اگر نمی دانید از آگاهان بپرسید " نیز ارشاد و توجه دادن به همین حکم عقلی است. بلی فروعات تقلید مثل بقا بر تقلید, تقلید اعلم , شرایط مرجع تقلید و ... از مسائل صرفا تقلیدی است .
تقلید را رجوع جاهل به عالم تعریف کرده اند مگر شما مردم را جاهل می دانید که می گوئید باید تقلید کنند؟ مقصود از جاهل در این تعبیر نسبی است ; یعنی کسی که در مسائل شرعی مجتهد نیست , اگرچه در مسائل دیگر کارشناس شمرده شود یا حتی در مسائل شرعی از آگاهی نسبی برخوردار باشد.
( کتاب احکام برگزیده / صفحه 9 و 11 )