حجت الاسلام غلامرضا حيدري ابهري
زندگينامه غلامرضا حيدري ابهري
غلامرضا حيدري ابهري، در سال 1348 هجري شمسي در شهر تهران به دنيا آمد. تحصيلات دورة ابتدايي و راهنمايي را در همين شهر گذراند.
به خاطر علاقه به علوم ديني، تحصيلات دورة دبيرستان را نيمه تمام رها كرد و به شهر قم رفت. در مدارس علميه قم، تحصيل علوم ديني را آغاز كرد و از اساتيد بزرگ حوزه بهره برد. او هم زمان با تحصيل، نويسندگي را نيز تجربه كرد. اولين اثر او در سال 1374 منتشر شد. از آن به بعد نيز آثار متنوعي را پديد آورد. البته او چندين اثر ادبي و تاريخي و حديثي را نيز براي بزرگسالان نوشته است. برخي آثار وي از سوي جشنوارههاي مرتبط با كتاب هم برگزيده شدهاند. جشنوارة كتاب فصل، جشنوارة كتاب سال رضوي، جشنوارة كتاب دين از جمله جشنوارههايي بودهاند كه حيدري به دريافت جايزه از آنها توفيق يافته است.
اين نويسندة خوش ذوق روحاني، سه سال در مركز فرهنگ و معارف قرآن به سؤالات كتبي دانشآموزان پاسخ ميداد و چند سالي هم با دارالحديث همكاري ميكرده است.
غلامرضا حيدري ابهري، 6 سالي هم هست كه در نمايشگاه قرآن حضور مييابد و به سؤالات ديني كودكان و نوجوانان پاسخ ميدهد. كتاب خداشناسي قرآن كودكان، حاصل همين گفتگوهاي رو در روي او با كودكان و نوجوانان است.
آخرين اثر او «نان و نمك» (فرهنگ موضوعي امثال و حكم فارسي) است كه با 850 صفحه در قطع رحلي منتشر شده است. موفقترين آثار او، هم كتابهايي است كه وي در حوزة توحيد و خداشناسي براي كودكان و نوجوانان نوشته است.
برخي ديدگاههاي فرهنگي نويسنده:
1- كارهاي بزرگ را آدمهاي بزرگ انجام ميدهند نه سازمانهاي بزرگ.
2- ما بايد به دنبال كار درست باشيم نه كار درشت.
3- تا به نيروي انساني اهميت ندهيم، طعم پيشرفت را نخواهيم چشيد.
4- چاپ حديث با نشر حديث متفاوت است. بسياري از آثار فعلي عرصة كتاب، بيشتر چاپ حديث است تا نشر حديث و رساندن درست حديث به مخاطبان.
5- اگر آدمهاي دردمند به آدمهاي كارمند تبديل شوند، بايد فاتحة فرهنگ را بخوانيم.
6- ما در حوزة بيان معارف ديني به كودكان و نوجوانان هم در شكل و هم در محتوا به تكرار رسيدهايم و دليل آن عدم انس نويسندگان با افكار بزرگان است.
7- دفاع نامقدس از دفاع مقدس، ما را به جايي نخواهد رساند. محدود كردن دفاع بزرگ ملت ايران به حاجي و سيّد، اگر خيانت نباشد، خدمت هم نيست.
8- در تأليف كتاب براي كودكان و نوجوانان بحثهاي انگيزشي بايد بر بحثهاي آموزشي تقدم يابدند به عنوان مثال كتاب مرتبط با دفاع مقدس، در كنار دادن اطلاعات پيرامون دفاع مقدس، بايد شوق و انگيزة دفاع را هم در مخاطبان بالا ببرد.
9- خدمتگزاران عرصة فرهنگ، بايد در كار خود تمركز كنند. دورة كارهاي فرهنگي –اقتصادي به پايان رسيده است؛ با يك دست دو هندوانه نميتوان برداشت و ده هندوانه كه ديگر هيچ.
10-بلبل از فيض گل آموخت سخن ورنه نبود اين هم قول و غزل تعبيه در منقارش
تا به شهود حقيقت نرسيم، زبانمان و قلممان به بلوغ نخواهد رسيد.
11-مردم ايران با كتابهاي ديني قهر نيستند بلكه با كار نازل ديني مخالفند.
12-عجله كار شيطان است؛ امّا فرصت سوزي و سهل انگاري در توليد آثار ممتاز را نيز نبايد با دقت و صبر اشتباه گرفت.
13-دورة حرفهاي قشنگ گذشته است؛ الآن زمان تجربههاي قشنگ است. تأثير تأليف يك كتاب خوب، بيش از حرف زدن دربارهي هزار كتابي است كه هنوز تأليف نشده است.
14-رفتار ديني بيش از گفتار ديني اثر دارد. مجموعههاي فرهنگي كه به كارمندان خود ستم ميكنند، قراردادهاي خود را با نويسندگان و هنرمندان يك طرفه لغو ميكنند، حقوق مادي و معنوي ديگران را ناديده ميگيرند و به هر قيمتي ميخواهند به اسلام خدمت كنند! خدمتشان بيش از آن كه به ترويج دين بينجامد، به بدنام كردن آن منجر خواهد شد.